مشاوره و روان درمانی برای افراد، زوج ها و خانواده ها

اسکیزوفرنی | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی بیش از چیزی که پیش از این تصور می‌کردیم، مغز را از بین می‌برد

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که اسکیزوفرنی می‌تواند تمام سیستم ارتباطی مغز یک فرد را نابود کند. به نظر می‌رسد این بیماری مناطق بیش‌تری را در مغز، نسبت به آن‌چه دانشمندان سابقاً تصور می‌کردند تحت تأثیر قرار می‌دهند و طی تحقیقات، دانشمندان توانستند اطلاعاتی جدید به چگونگی عملکرد این بیماری بیافزایند.

این مجموعه، که بزرگ‌ترین پژوهشی است که تا کنون روی ماده‌_سفید انجام شده و به حوزه‌ی روان‌شناسی مربوط است؛ کمک می‌کند مکانیسم پشت پرده‌ی اسکیزوفرنی و سایر بیماری‌های روانی را بفهمیم. بنابر اظهارات تیمی بین‌المللی از محققان، در صورتی که بدانیم برای علت و پیامدهای اسکیزوفرنی کدام ناحیه از مغز را مورد مطالعه قرار دهیم، اطلاعات بسیار بیش‌تری درباره‌ی این بیماری کسب خواهیم کرد.

ریشه‌های های اسکیزوفرنی

این پژوهش به شکل جامعی به ریشه‌های اسکیزوفرنی می‌پردازد. سینید کلی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) که اکنون عضوی از دانشگاه پزشکی هاروارد است،، از پژوهشگران این تیم می‌گوید: ما به طور قطعی می‌توانیم بگوییم این نخستین باری است که نشان داده شده است اسکیزوفرنی بیماری‌ای است که در آن، ماده‌ی سفید رابط مغز از بین می‌رود.

تا کنون تصور می‌شد که قسمت عمده‌ای از این آسیب به ناحیه‌ی پری_‌فرونتال مغز و لوب‌های تمپورال وارد می‌شود.
این نواحی از مغز حس‌ شنوایی، تعیین هویت و شخصیت و تصمیم‌گیری را عهده‌دار هستند. اما پژوهش جدید نشان داده است که تمامی ارتباطات مغزی توسط این بیماری تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ همانن یک سیم‌کشی در سراسر مغز. خصوصاً ناحیه‌ی کورپوس_کالوزوم یا جسم پینه، که ارتباط بین دو نیمکره‌ی مغزی را فراهم می‌کند.

این نتایج ممکن است به کشف بیومارکری که پژوهشگران را قادر می‌سازد پاسخ‌های درمانی بیماران را بسنجند، منجر شود.
در حالی که دانش ما درباره علائم و عواقب این بیماری نسبتاً در جایگاه خوبی قرار دارد، درباره‌ی چگونگی شروع و ابتلای به این بیماری اطلاعات چندانی در دسترس نیست.

دکتر ندا جهان‌شاد، از دانشگاه USC می‌گوید: بدون این پژوهش، تحقیقات آینده ممکن بود در مسیرهای کاملاً اشتباهی هدایت شوند. ما موفق شدیم که نشان دهیم مطالعه‌ی یک بخش خاص مغز برای پی بردن به علت دقیق اسکیزوفرنی روش مناسبی نیست. تمرکز بر تنها یک بخش مغز که به نظر می‌رسد تحت تأثیر بیماری قرار گرفته است. همه‌ی جنبه‌ها را به شما نشان نخواهد داد.

اسکیزوفرنی | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

مقاله ی این پژوهش را که به تازگی در مجله ی معتبر Molecular Psychiatry منتشر شده است را دانلود کنید.
https://goo.gl/R6zo9v

ترجمه مقالات بیشتر  :

رابطه تیز هوشی و بیماری های روانی

ارتباط رویاها با روان‌پریشی !

طاهره سادات بدری مدیرعامل موسسه روانشناسی آموزشی روان سلام

شبکه های مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دسترسی به رایگان به باشگاه آویژه
و پادکست های طاهره سادات بدری ثبت نام کنید.

باشگاه آویژه فقط برای کاربران سایت و در منوی سایت قابل مشاهده خواهد بود

سوالی دارید در خدمتیم؟