مشاوره و روان درمانی برای افراد، زوج ها و خانواده ها

راه های مقابله با احساس بی ارزشی | بخش دوم | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

راه های مقابله با احساس بی ارزشی | بخش دوم

راه های مقابله با احساس بی ارزشی | بخش دوم

در مطلب قبلی همراه با روان درمانی کوتاه مدت در تهران به بررسی بخش نخست راه های مقابله با احساس بی ارزشی پرداختیم، امروز همراه ما باشید تا ادامه ایم موضوع را بررسی کنیم.

خودگویی مثبت را امتحان کنید

رابرتز پیشنهاد می کند که خودگویی مثبت یکی از راه های کنترل و تسکین احساس بی ارزشی است. چون خودگویی مثبت حتی اگر در ابتدا مصنوعی به نظر برسد، در نهایت می‌تواند به رفتارهای قاطع‌تر تبدیل شود. خودگویی مثبت، زمانی موثرتر است که به عنوان پاسخی مستقیم به چیزهای منفی که ممکن است به خودمان بگوییم استفاده شود.

چند عبارت مثبت که بهتر است در پاسخ به خودگویی منفی امتحان کنید، عبارتند از:

  • من خودم را دقیقاً برای آنچه هستم دوست دارم.
  • خودم را به خاطر اشتباهات گذشته ام می بخشم.
  • من قوی و شجاع هستم و از آن عبور خواهم کرد.
  • من قدرت تغییر افکارم را دارم.

مورد آخر، به‌ویژه، می‌تواند قدرت‌بخش باشد و شما را تشویق کند که به جستجوی عادات مقابله‌ای سالم ادامه دهید. همانطور که رابرتز می گوید: “اگر افسردگی و عزت نفس پایین را مانند چرخه ای از افکار، احساسات و اعمال می دانید، بدانید که می توانید در هر نقطه ای از چرخه مداخله کنید.”

به طبیعت بروید

احساس پستی و بی لیاقتی ممکن است منجر به انزوا شود. با این حال، هر چقدر هم که دشوار باشد، ممکن است از بیرون رفتن و ورود به طبیعت سود ببرید. علاوه بر فعالیت بدنی که دریافت خواهید کرد، بررسی ها نشان می دهد که طبیعت می تواند اثرات درمانی داشته باشد و افسردگی را کاهش دهد. می‌توانید پیاده‌روی در پارک را امتحان کنید. یا پیاده‌روی در مکانی که برایتان آرامش‌بخش است.

به دیگران کمک کنید

جامعه خود را در نظر بگیرید (دوستان، اعضای خانواده، همکاران) که نقاط قوت شما را جشن می گیرند. این ممکن است ارزش خود را به شما یادآوری کند و شاید به شما انگیزه دهد که ادامه دهید. گاهی اوقات، توضیح اینکه چرا فکر می کنید برای یک دوست قابل اعتماد احساس بی ارزشی می کنید و دیدن پاسخ آنها نیز می تواند مفید باشد و احساس ارزشمندی شما را تقویت کند.

راه های مقابله با احساس بی ارزشی | بخش دوم | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

کمال گرایی را رها کنید

بین نیاز به “کامل” بودن و احساس بی ارزشی رابطه قوی وجود دارد. زمانی که به استانداردهای خود نرسید، ممکن است عزت نفس شما کاهش یابد و احساس بی ارزشی در شما ایجاد شود. سعی کنید به خود یادآوری کنید که هیچ چیز و هیچ کس کامل نیست. “ناقص” بودن کاملا قابل قبول است. تو همینجوری که هستی کافیه!

در حالی که رها کردن تمایلات کمال گرایی ممکن است سخت باشد، راه هایی برای انجام آن وجود دارد، از جمله:

افکار خود را تغییر دهید

هم عزت نفس پایین و هم افسردگی به تنهایی یا با هم می توانند بر طرز فکر شما تأثیر بگذارند. اما این امکان نیز وجود دارد که تفکر خود را دوباره چارچوب بندی کنید. هنگامی که یک فکر منفی رخ می دهد، از خود بپرسید:

  • آیا فکر من درست است؟ آیا شواهدی برای حمایت از آن دارم؟
  • اگر این فکر حال من را بدتر می کند، در این زمان چقدر برای من مفید است؟
  • اگر ممکن است این فکر درست باشد، چه کاری می توانم به گونه ای متفاوت انجام دهم؟
  • این فکر از کجا می آید؟ اگر از چیزی است که کسی گفته است، آیا آنها منبع اطلاعاتی قابل اعتمادی هستند؟ آیا آنها
  • بهترین نیازهای من را در ذهن داشتند؟

مراقبت از خود را تمرین کنید

همه ما راه های مختلفی برای احساس بهتر شدن داریم. برای برخی، این راهکار ممکن است لذت بردن از یک وعده غذایی با یک دوست باشد. برای دیگران، ممکن است دوچرخه سواری انفرادی یا حمام آب گرم باشد.

حتی اگر در نظر گرفتن مراقبت از خود در زمانی که احساس ضعف می کنید، دشوار است، فهرستی از کارهایی که به شما احساس خوبی می دهد تهیه کنید و سپس آنها را انجام دهید. به طور کلی، برداشتن گام‌های کوچک به سمت مراقبت از خود ممکن است احساس بی‌ارزشی و عزت نفس پایین را کاهش دهد.

اگر احساسات ناامید کننده شما را آزار می دهد و یا بر حوزه های اصلی زندگی شما تأثیر می گذارد – کار، مدرسه، فرزندپروری، معاشرت – بهتر است فوراً از یک متخصص بهداشت روان کمک بگیرید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که احساس بی ارزشی شما برای بیش از 2 هفته ادامه داشته باشد. زیرا علائمی که این مدت ادامه دارند ممکن است نشان دهنده افسردگی باشند.

مراقب علائم خود باشید

رابرتز می گوید: «اگر متوجه می شوید که احساس ناامیدی می کنید، مهم است که به ذهن، بدن و قلب خود گوش دهید. او توصیه می کند که مراقب علائم افسردگی زیر باشید:

  • انرژی و انگیزه کم
  • افکار ناامید کننده
  • تغییرات قابل توجه در خلق و خوی روزانه
  • افزایش تحریک پذیری یا ناامیدی
  • عدم علاقه به فعالیت های ترجیحی

رابرتز می افزاید: “مداخله زودهنگام بسیار مهم است. زیرا افسردگی می تواند در طول زمان بدتر شود.” اگر حتی مشکوک هستید که افسردگی دارید یا در شرف و یا تجربه افسردگی هستید، جستجوی کمک بسیار مهم است. اگر احساس ناامیدی می کنید، وقت آن رسیده است که به دنبال کمک باشید. افسردگی راهی دارد که ما را متقاعد می کند که احساسی که نسبت به خود و زندگی داریم درست است.

اگر در این باور گرفتار شده‌اید، مشاور و یا روانشناسی را پیدا کنید که به شما کمک کند چیزها را متفاوت ببینید. اجازه ندهید یک روز دیگر از احساس بی ارزشی و ناامیدی بگذرد. متخصصانی هستند که می توانند و می خواهند کمک کنند.

اگر واقعاً افسردگی دارید، متخصص سلامت روان شما ممکن است یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای شما ایجاد کند. اینها ممکن است شامل دارو درمانی و روان درمانی (یا “گفتگو درمانی”) مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) باشد. اگر احساس بی ارزشی شما با افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود همراه باشد، مراجعه به روانشناس و یا روانپزشک بسیار مهم و مفید است.

بیشتر بخوانید :

راه های مقابله با احساس بی ارزشی | بخش نخست

طاهره سادات بدری مدیرعامل موسسه روانشناسی آموزشی روان سلام

شبکه های مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دسترسی به رایگان به باشگاه آویژه
و پادکست های طاهره سادات بدری ثبت نام کنید.

باشگاه آویژه فقط برای کاربران سایت و در منوی سایت قابل مشاهده خواهد بود

سوالی دارید در خدمتیم؟