مشاوره و روان درمانی برای افراد، زوج ها و خانواده ها

اختلال تورت چیست؟ | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

اختلال تورت چیست؟

بررسی اختلال تورت

فرد مبتلا احساس می کند که تمایل شدید و غیر قابل کنترلی دارد تا صدا یا حرکتی را به اجرا در آورد و فرد می تواند برای مدتی با تمایل شدید خود مبارزه کند ولی در طولانی مدت امکان پذیر نیست و بالاخره نشانه های اختلال که شامل پرش های صوتی و حرکتی هستند بروز می کند . و تلاش برای مقابله با این تمایلات در ابتدا بسیار دشوار و اذیت کننده است به خصوص در کودکان .

مشخصه ی بارز اختلال تورت دو یا چند تیک حرکتی و حداقل یک تیک صوتی است که به طور ناگهانی و دوره ای ، در مدت زمان بیش از یک سال ، بین 4 تا 18 سالگی بروز می کند . این اختلال بعد از سن بلوغ و گاهی بعد از یک یا دو سال از آغازش خفیف می شود و یا از بین می رود . باید بدانیم که اختلال از بین نمی رود و علام را به شکل های دیگر از خودش نشان می دهد و آن چه از بین می رود تیک های حرکتی یا صوتی شبه اختیاری است که آغاز شده اند و از مشخصه های آن به حساب می آید .

تیک یا پرش چیست ؟

انقباض های غیر اختیاری تند و مکرر و ناگهانی که منجر به حرکات پرشی یا آوا سازی می شود پرشی که حرکت را ایجاد می کند ، پرش حرکتی می گویند و پرشی که صوت را ایجاد می کند پرش صوتی می گویند .

اختلال تورت چیست؟ | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

تیک های حرکتی چیست ؟

هر عضله ای از بدن می تواند تیک حرکتی را به وجود آورد اگر فقط یک گروه عضله تیک را به وجود بیاورد. تیک حرکتی ساده نام دارد ولی اگر چند گروه عضله باشد تیک حرکتی پیچیده نامیده می شود

. تیک های حرکتی ساده در صورت که شامل بهم زدن پلک چشم ، بالا بردن مکرر ابرو ، باز و بسته کردن دهان ، گاز گرفتن لب ، چر.ک دادن به لب و بینی ، در آوردن مکرر زبان ، دندان ها را به هم فشار دادن ، شکلک در آوردن ، دهن کجی و …… در سر وگردن و شانه حرک به گونه ای است. که فرد می خواهد موی سر خود را از صورتش کنار بزند. چرخاندن سر به چپ یا راست ، بالا یا پایین آوردن سر ، خم کردن گردن ، قوز کردن و ….. و در دست و پا حرکات ریز دست از ناحیه ی آرنج ، ضرب گرفتن مدام با دست یا پا ، دست زدن ، جنبش پا ، حرکت انگشتان پا و دست است.

حرکت های پیچیده که رایج ترین آن ها عبارت است. از دور خود پیچیدن ، بالا یا پایین پریدن و جهیدن ، راه رفتن به شکل خاص ، لی لی کردن ، سر خود را جایی کوبیدن ، تلو تلو خوردن ، جویدن ناخن ، کندن ابرو ، گاز گرفتن دست ، لب و زبان ، لرزش های ناگهانی و شدید ، تقلید کردن رفتار دیگران و …. و در برخی ممکن است. به شکل حرکات زشت و نا پسند اجتماعی بروز کند ولی درصد چنین افرادی بسیار کم است . مانند هرزه کاری ، نشان دادن آلت تناسلی ، پژواک کرداری ، نوشتن و یا نقاشی زشت و زننده می باشد .

تیک های صوتی :

صدا یا صوت ، واژه یا جمله بی اختیار و مکرر و ناگهانی و بی منظور می باشد . تیک های صوتی ساده مانند صاف کردن گلو ، سرفه کردن ، تف کردن ، خر خر کردن ، صوت هایی مانند اخ ، هیس و … فریاد کشیدن ، بیرون دادن هوا همراه صدا ، لکنت زبان و ….. می باشد و صوت های پیچیده ممکن است که با منظور به نظر برسند که بی اختیار ، بی مناسبت ، بی منظور و ناگهانی بروز می کند . تیک های صوتی پیچیده مانند پژواک گویی یعنی تکرار جمله یا اخر جمله ها که می شنوند. مکرر گویی یعنی تکرار اخر جمله ای که خود فرد مبتلا بیان می کند و یا گویش و عجیب و غیر عادی و صحبت کردن با لهجه ای خاص و هرزه گویی می باشد .

مشخصات کلی اختلال تورت چیست ؟

احساس و مایل شدید و ناگهانی شکل می گیرد که نیاز به بروز تیک می باشد. و همچنین برای مدتی فرد می تواند از بروز آن جلوگیری کند. و برخی می توانند بعد از حس تمایل شدید ، فقط چند دقیقه از بروز تیک جلوگیری کنند. و برخی می توانند در بیشتر روز در بروز تیک ها کنترل داشته باشند.  افراد مبتلا به اختلال تورت چند لحظه پیش از بروز تیک از آن آگاه می شوند. و این مانند تمایل به عطسه کردن در افراد عادی است. که از چند لحظه پیش تمایل و نیاز دارند و بعد از عطسه کردن راحت می شوند . و می توان گفت که تیک های مربوط به اختلال تورت شبه اختیاری است. و برای رهایی از تمایل و نیاز غیر اختیاری در فرد بروز می کنند .

مقالات مرتبط :

غلبه بر اضطراب به شیوه راه حل محور

 

طاهره سادات بدری مدیرعامل موسسه روانشناسی آموزشی روان سلام

شبکه های مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دسترسی به رایگان به باشگاه آویژه
و پادکست های طاهره سادات بدری ثبت نام کنید.

باشگاه آویژه فقط برای کاربران سایت و در منوی سایت قابل مشاهده خواهد بود

سوالی دارید در خدمتیم؟