مشاوره و روان درمانی برای افراد، زوج ها و خانواده ها

بهبود اختلالات خواب با تکنیک های رفتاری CBT | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

بهبود اختلالات خواب با تکنیک های رفتاری CBT

بهبود اختلالات خواب با تکنیک های رفتاری CBT

علاوه بر تغییر طرز فکر شما در مورد خواب، CBT همچنین برای تغییر عادات و رفتارهایی که می تواند مانع از خواب خوب شما شود، کار می کند. طبق اطلاعات سایت موسسه روان سلام، روان درمانی کوتاه مدت در تهران بسته به علائم و نیازهای خاص شما، درمانگر ممکن است برخی از تکنیک های زیر را به کار گیرد:

درمان محدودیت خواب (SRT)

با حذف چرت زدن و وادار کردن شما به بیدار ماندن بیش از زمان خواب معمولی، مدت زمانی را که در رختخواب بیدار می گذرانید کاهش می دهد. این روش کم خوابی می تواند به ویژه برای بی خوابی موثر باشد. نه تنها شب بعد شما را بیشتر خسته می‌کند، بلکه ارتباط قوی‌تری بین رختخواب و خواب ایجاد می‌کند تا رختخواب و بیدار دراز کشیدن.

درمان کنترل محرک به شناسایی و تغییر عادات خوابی که مانع از خواب خوب شما می شود کمک می کند. این بدان معناست که به شما آموزش دهد که از اتاق خواب خود فقط برای خواب و رابطه جنسی استفاده کنید. به جای کار کردن یا تماشای تلویزیون، و حفظ زمان خواب و بیداری ثابت، حتی در آخر هفته ها.

بهبود اختلالات خواب با تکنیک های رفتاری CBT | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

بهداشت و محیط خواب را بهبود دهید

محیط خواب شما باید تاریک، ساکت، خنک و راحت باشد. بنابراین درمانگر شما ممکن است سایه های خاموش، گوش گیر یا دستگاه صدا را برای جلوگیری از سر و صدا توصیه کند. بهداشت خواب شامل بهبود عادات روزانه شما از جمله ورزش منظم، پرهیز از نیکوتین و کافئین در اواخر روز و یادگیری استراحت در شب است.

منفعلانه بیدار بمانید

همچنین به عنوان “نیت متناقض” شناخته می شود. از آنجایی که نگرانی در مورد نخوابیدن باعث ایجاد اضطراب می‌شود که شما را بیدار نگه می‌دارد، رها کردن این نگرانی و تلاش نکردن برای خوابیدن ممکن است به طور متناقضی به شما کمک کند تا آرام شوید و به خواب بروید.

تمدد اعصاب را فرا بگیرید

هنگامی که به طور منظم تمرین می‌کنید، تکنیک‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن ذهن‌آگاهی، آرام‌سازی پیشرونده عضلانی و تمرین‌های تنفسی می‌توانند به شما کمک کنند تا در شب آرام شوید، تنش و اضطراب را از بین ببرید و شما را برای خواب آماده کنید.

بیوفیدبک که از حسگرهایی استفاده می‌کند. که عملکردهای فیزیولوژیکی خاصی مانند ضربان قلب، تنفس و تنش عضلانی را اندازه‌گیری می‌کنند. بیوفیدبک به شما می آموزد که پاسخ اضطراب بدن خود را که بر الگوهای خواب تأثیر می گذارد. بشناسید و کنترل کنید.

هیپنوتیزم همچنین گاهی اوقات می تواند در CBT برای اختلالات خواب استفاده شود. در حالی که در حالت آرامش عمیق هستید. هیپنوتیزم از تکنیک های درمانی مختلف استفاده می کند. تا به شما کمک کند الگوهای افکار منفی یا عادات غیر مفید را تغییر دهید و خواب آرام را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید :

روش های آرام سازی برای بی خوابی

طاهره سادات بدری مدیرعامل موسسه روانشناسی آموزشی روان سلام

شبکه های مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دسترسی به رایگان به باشگاه آویژه
و پادکست های طاهره سادات بدری ثبت نام کنید.

باشگاه آویژه فقط برای کاربران سایت و در منوی سایت قابل مشاهده خواهد بود

سوالی دارید در خدمتیم؟