مشاوره و روان درمانی برای افراد، زوج ها و خانواده ها

زوج هایی که از لحاظ عاطفی هوشمند هستند

زوج هایی که از لحاظ عاطفی هوشمند هستند چه ویژگی هایی دارند ؟

در این مقاله یاد میگیریم: روابط عاطفی هوشمند

خانومها لوندی را بیاموزید، مردان مرد بودن را بلدند .

 

زوج هایی که از لحاظ عاطفی هوشمند هستند چه ویژگی هایی دارند ؟

چیزی که باعث میشود رابطه زناشویی موفق شود به طرز اعجاب انگیزی ساده و روشن است .زوج هایی که رابطه زناشویی شادی دارند ضرورتاً باهوش تر ثروتمندتر و از لحاظ روانشناسی زرنگ تر نیستند، در واقع این زوج های خوشبخت توانستند توازن خوبی در زندگی روزمره شان برقرار کنند و اجازه ندهند افکار و احساسات منفی شان درباره یکدیگر روی افکار و احساسات مثبت آنها تاثیر بگذارد این افراد چیزی دارند که من آن را رابطه زناشویی هوشمند از لحاظ عاطفی می‌نامم .

هفت اصل موفقیت در ازدواج و زناشویی گاتمن رابطه زناشویی هوشمند از لحاظ عاطفی می‌نامم .

هفت اصل موفقیت در ازدواج و زناشویی گاتمن

گاتمن می‌گوید من می توانم تنها پس از ۵ دقیقه تماشا کردن یک زوج و گوش دادن به آنها پیش‌بینی کنم که آیا آنها از هم طلاق می گیرند یا خیر اخیراً هوش عاطفی به طور گسترده به عنوان عامل پیش بینی موفقیت های آینده کودک مورد توجه قرار گرفته است هرچه کودک بیشتر با عواطف در تماس باشد و هر چه بهتر بتواند دیگران را درک کند و با آنها کنار بیاید آینده درخشان تر خواهد بود تفاوتی نمی‌کند ضریب هوشی تحصیلی او چقدر است همین مطلب در مورد زن و مرد هم صدق میکند .

هرچه قدر زوج از لحاظ عاطفی هوشمند تر باشند بیشتر قادرند به هم احترام بگذارند و یکدیگر را درک کنند و از یکدیگر تقدیر به عمل آورند و در نتیجه احتمال اینکه تا آخر عمر با خوبی و خوشی زندگی می‌کنند بیشتر خواهد بود .همانطور که می‌توان هوش عاطفی را به کودکان آموخت به زوجین هم می‌توان آموخت و توجه به این مسئله بسیار ساده به

نظر می‌رسد و می‌تواند باعث شود احتمال طلاق گرفتن یک زوج به طرز چشمگیری پایین بیاید.

چرا مهم است که رابطه زناشویی تان را حفظ کنید؟

یکی از دلایلی که باعث از بین رفتن رابطه زناشویی می شود این است که هیچ یک از طرفین ارزش و اعتبار آن را تشخیص نمی دهند تا این که کار به جایی می‌رسد که دیگر دیر است .در حال حاضر شواهدی وجود دارد که حاکی از این مطلب است که این حالت می‌تواند تا حد زیادی برای تمام افراد درگیر مضر و خطرناک باشد .

به واسطه تلاش پژوهشگران دانشگاه میشیگان رابطه زناشویی ناشاد می‌تواند احتمال بیمار شدن را تا حدود ۲۵ درصد افزایش دهد و ممکن است به طور متوسط چهار سال باعث کوتاهی عمر شود .به این دلیل که آنها از لحاظ فیزیکی تحت فشارند و از لحاظ احساسی استرس بیشتری را تجربه می‌کنند و برعکس زندگی زناشویی شاد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. وقتی رابطه زناشویی دچار مشکل می‌شود زن و مرد تنها کسانی نیستند که لطمه می خورند بچه ها هم صدمه می بینند .برای بچه‌ها بسیار مضر است در خانه ای بزرگ شوند که دست خوش خصومت بین والدین است .طلاق صلح‌جویانه بهتر از زندگی زناشویی جنگجویان است متأسفانه طلاق به ندرت صلح جویانه اتفاق می افتد و حتی خصومت تا بعد طلاق هم ادامه دارد.

بررسی چند تصور باطل

پس از بررسی ۶۵۰ زوج و رهگیری رابطه زناشویی شان تا ۱۴ سال در آمریکا اکنون می‌دانیم که رویکرد گوش دادن فعال و همدلی همان نظریه راجرز در رابطه زناشویی جواب نمی دهد .نه به این علت که تقریباً غیر ممکن است که زوج‌ها آن را خوب و درست انجام دهند .بلکه از آن مهمتر به این دلیل که رفع اختلافات به صورت موفقیت آمیز چیزی نیست که باعث می‌شود روابط زناشویی موفق باشد از یافته های بسیار تعجب برانگیز این است که بیشتر زوج هایی که رابطه زناشویی شاد شان را حس کردند به ندرت کاری انجام میدهند که شبیه به گوش دادن فعال باشد .

به عنوان مثال مریم و امیر ۴۵ سال است که با شادی در کنار همدیگر زندگی می‌کنند آنها عنوان می‌کنند که کاملا از زندگی زناشویی شان راضی هستند و به یکدیگر شدیداً احساس تعهد دارند . انها می گویند که مشاجرات و درگیری‌هایی مشابهی داشتند که کارشان به عصبانیت ختم شود اما چیزهای مثبت زیادی در صحبت‌های آنها وجود دارد که بر سبک مجادله ای آنان چیره می‌شود .

باورهای غلط در مورد ازدواج و زندگی زناشویی

باورهای غلط در مورد ازدواج و زندگی زناشویی، مشکلات مربوط به اعصاب و مشکلات شخصیتی زندگی زناشویی را نابود می کند باور کنید افرادی که دچار مشکلات اخلاقی هستند مناسب برای ازدواج و رابطه زناشویی نیستند.اما تحقیقات کشف کردند که بین اعصاب و روان ضعیف و شکست عشقی رابطه ضعیفی وجود دارد. دلیلش این است که همه ما دیوانگی هایی داریم .موضوعاتی که در مورد آن عاقلانه رفتار نمی‌کنیم. اما این موارد مزاحم زندگی زناشویی نمی‌شوند.

کلید دستیابی به زندگی زناشویی شاد، داشتن شخصیت های عادی نیست بلکه این است که فردی را پیدا کنید که با شما هماهنگ باشد. برای مثال علی یکی از مراجعینم در کنار آمدن با صاحبان قدرت مشکل دارد و از اینکه رئیس داشته باشد متنفر است ،اگر او با یک زن سلطه جو ازدواج می‌کرد که دائماً دستور می‌داد نتیجه فاجعه‌آمیز می‌شد .اما در عوض با زهره ازدواج کرده است که با او همچنان یک شریک رفتار می‌کند و سعی نمی کند که برایش نقش رئیس را بازی کند وآنها ۱۰ سال است که در کنار هم زندگی زناشویی شادی دارند.

بررسی تصور باطل دیگر درباره ازدواج:

علایق مشترک شما را کنار هم نگه می دارد .
این مسئله به این برمی‌گردد که در حالی که آن علاقه را پیگیری می‌کنیم چطور با یکدیگر تعامل می‌کنیم ؟

یک زن و شوهر که عاشق قایق سواری هستند ممکن است در حالی که به آرامی در رودخانه پایین می روند با هم بخندند صحبت کنند و تمرکز کند عشق و علاقه آنها به قایق سواری عشق و علاقه شان را غنی تر و عمیق تر می کند اما یک زوج دیگر ممکن است هر دو عاشق قایق سواری باشند اما به همان اندازه برای یکدیگر احترام متقابل قائل نباشد سفر آنها در مسیر رودخانه ممکن است با جملاتی نظیر اینکه نه احمق اینجوری نباید پا رو بزنی و یا با سکوت از روی دلخوری همراه باشد .

واقعاً سخت می‌توان گفت به دنبال کردن علاقه مشترک این زوج می تواند کمک به زندگی مشترک آنها کند.

یک نکته بسیار اثر بخش
گرفتن دست همسر هنگام درد افراد را آرام می‌کند .

محققان در در تحقیقات اخیرشان دریافتند هنگامی که زوج‌ها در هنگام درد دست یکدیگر را می گیرند. امواج مغزی آنها با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و درد آنها کاهش می‌یابد. به گزارش نوروسافاری از وب سایت دانشگاه کلرادو محققان دانشگاه کلرادو بولدر در تحقیقی پی برده اند هنگامی که یکی از زوجین هنگام درد با شریکش همدردی می کند امواج مغزی آن دو با یکدیگر هماهنگ می شوند و هر چه این امواج مغزی بیشتر با هم هماهنگ شوند درد بیشتر کاسته می‌شود.

شاید یکی از مهمترین تصمیماتی که هر انسان در زندگی خود می گیرد انتخاب یک شریک زندگی است .با توجه به اینکه یکی از جنبه‌های مهم ازدواج رضایتی است که زن و شوهر در ازدواج خود تجربه می‌کنند .رضایت زناشویی از مهمترین عوامل تعیین کننده های عملکرد سالم نهاد خانواده میباشد.

رضایت و احساس خوب داشتن و مراوده با دیگری مستلزم سه شرط است :

حقوق برابر، مسئولیت برابر و فرصت‌های برابر.

استان و همکاران ،رضایت زناشویی را احساس خشنودی و رضایت و لذت تجربه شده توسط زن و شوهر با در نظر گرفتن همه جنبه‌های زندگی زناشویی شان تعریف می‌کنند تجربه غیر رضایت‌بخش ،شایع‌ترین مشکل و ناراحتی انسان است که باعث افزایش طلاق می‌شود. اما طلاق نمی تواند تنها شاخص ازدواج نامطلوب وبی نشاط باشد . تعداد زن و شوهرهای ایرانی که رضایت از زندگی مشترک شان ندارند ولی طلاق نمیگیرند پیش از گروه دیگر است صرف نظر از اینکه تمام ازدواج‌ها به طلاق منجر نمی‌شوند ازدواج‌های ناموفق زیادی وجود دارند که به دلایل مختلف مایل به جدایی نیستند .

اختلافات و مسائل کاری و ناسازگاری های زوجین باعث کاهش سلامت جسمی و بهداشت روانی همسران می‌شود .احساس تنهایی ،،پوچی ،عزت نفس پایین ودشواری در انجام تکالیف والدینی به اختلال در روابط عملکرد اجتماعی همسران می‌انجامد. به علاوه طیف وسیعی از اختلالات را در فرزندان آنها ایجاد می‌کند که از آن میان می‌توان به افسردگی وگوشه گیری در شایستگی اجتماعی ضعف عملکرد و تأثیر مشکلات ارتباطی اشاره کرد. از این رو ضروری است مداخلات موثر بر افزایش رضایتمندی و صمیمیت زوجین مورد توجه قرار گیرد و با شناسایی روش های علمی و موثر و کارآمد میزان ازدواج‌هایی با خطر بالا را کاهش داد. و بر رضایت ازدواج های موجود افزود و از این طریق از پیامدهای ناگوار نابسامانی های خانوادگی جلوگیری کرد مداخلات درمانی برای اصلاح نارضایتی زوجین و ایجاد روابط صحیح زناشویی قطعا کارآمد و اثربخش است.

پرهیز کردن از اختلاف و درگیری ازدواج را تباه می‌کند .

نگرش مسئله را همانطور که هست مطرح کن نگرشی رایج است .در همه زندگی های مشترک ،صداقت همیشه بهترین سیاست است . اما در بسیاری از روابط زناشویی شاد گاهی زوجین تلاش کردند بعضی مسائل را مطرح نکرده. و همچنان مخفی نگه دارند.گاهی بیان یک سری از مسایل فقط ایجاد خصومت و رنجش می کند .پس نیازی نیست که همه چیزرا بیان کنیم .

زوجین معمولا سبک متفاوتی از درگیری و اختلاف دارند .برخی دائم دعوا می‌کنند. و برخی قادرند با صحبت کردن اختلافاتشان را حل و فصل کنند ،بدون این که لازم باشد صدایشان را بلند کنند .هیچ کدام از این سبک ها لزوما بهتر از دیگری نیست ، مادامی کi برای زوجین مفید و موثر است.

بررسی تصور باطل دیگر درباره ازدواج
مردها از لحاظ بیولوژیکی برای زندگی مشترک ساخته نشدند.

این نظریه که مردها ذاتاً هوسران هستند اینکه دوست دارند. با زنان زیادی رابطه داشته باشند و بنابراین مناسب ازدواج نیستند ، احتمالاً همان قانون جنگل است که در بین حیوانات مرسوم است ,و نه در میان انسانها .

در حیوانات جنس نر تمایل دارد فرزندان زیادی داشته باشد ،بنابراین تعهداتش در کنار یک همسر جدی نیست و جنس ماده که معمولاً وظیفه سنگین مراقبت از بچه ها را به عهده دارد به دنبال یک همسر ثابت می‌گردد. تا تامین کننده نیازهای و بچه هایش باشد. دیگر گونه های حیوانات ممکن است چنین قانون طبیعی راداشته باشند، اما در مورد انسان ها اینگونه نیست .احتمال روابط مخفی خارج از ازدواج چندان به جنسیت وابسته نیست. و بیشتر تابع امکان و فرصت است.البته الان که بسیاری از زنان بیرون ازخانه کارمی کنند اینگونه روابط برای خانم‌ها هم نسبت به گذشته افزایش یافته است.

بررسی تصور باطل دیگر درباره ازدواج
زن و مرد از دو سیاره متفاوت هستند.

بر اساس کتاب‌های پرفروشی که خیلی هم رایج است مردان و زنان به این دلیل با هم کنار نمی‌آیند. که مردان اهل مریخی و زنان ونوسی هستند .

اما باید بگویم که تفاوت های مربوط به جنسیت ممکن است. که تا حدودی به مشکلات زناشویی دامن بزند اما باعث آن نمی شود .

عامل کلیدی و تعیین کننده در رضایت و عدم رضایت از رابطه زوجی ،عشق و شور و اشتیاق در یک رابطه زناشویی است .در مورد خانم ها تا ۷۰ درصد به کیفیت رابطه دوستی بین زن و مرد بستگی دارد. در مورد آقایان نیز این عامل تعیین کننده تا 60 درصد به کیفیت رابطه دوستی زن و مرد مربوط می شود. بنابراین حداقل می‌توان گفت بعضی از زنان و مردان از یک سیاره یکسان می آیند.

چه چیزی باعث موفقیت در یک رابطه زناشویی می‌شود؟

بعد از بررسی‌های فراوان برایم روشن شد که زن و مرد در بسیاری از این زندگی های مشترک شاد و موفق اصلاً با هم هماهنگ نیستند. و بسیاری از زوجهایی که می گفتند از یکدیگر بسیار راضی هستند. در خلق و خو و علائم و ارزش های خانوادگی تفاوت های چشمگیری داشتند .اختلاف و درگیری در بین این زوج ها کم نبود .آنها نیز مانند زوج‌های ناشاد بر سر مسائل گوناگون از جمله پول ،کار، بچه ها ،کارهای خانه ،رابطه زناشویی و خانواده زن و یا خانواده مرد با هم بگومگو داشتند .

اما راز موفقیت این زوج‌ها درچه بود ؟

راز موفقیت آنها در نحوه مدیریت ماهرانه زندگی مشترک در جریان این مشکلات و گرفتاریها بود. و همچنین منصفانه دعواکردن که باعث می شد رابطه زناشویی شان همچنان شاد باقی بماند .

این روابط شاد از چند نظر شبیه یکدیگر بودند. وخود این زوج های شاد و موفق ممکن است متوجه نباشند که از این اصول پیروی می‌کنند، اما آنها عملاً این کار را انجام می‌دهند.

دوستی و رفاقت در مقابل دشمنی و عداوت مهمترین کار آنهاست .ازدواج های شاد بر اساس رابطه دوستی عمیق بنا شده اند. منظور از رابطه دوستی عمیق احترام متقابل برای یکدیگر و لذت بردن از رفاقت و همراهی یکدیگر است .با هم صمیمی هستند و به هم گرایش و تمایل زیادی دارند. آنها یکدیگر را می‌شناسند. و می‌دانند که طرف مقابلشان از چه چیزهایی خوشش می‌آید. و از چه چیزهایی بدش می‌آید.چه شخصیت و عادت های عجیب و غریبی دارد. و اینکه چه امیدها و آرزوهایی دارد. دوستی و رفاقت شعله رابطه عشقی بین زوج‌ها فروزان می‌کند. و بهترین محافظ در برابر احساس کدورت و خصومت نسبت به همسرتان است.

شاید بهتر است نگاهی منصفانه به زندگی زوجی خودمان بیندازیم. و سپس برای حفظ رابطه ای که شاید بیمار شده است کاری بکنیم .

جهت مشاوره زوجی از طریق لینک زیر اقدام بفرمایید .

 

طاهره سادات بدری مدیرعامل موسسه روانشناسی آموزشی روان سلام

شبکه های مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دسترسی به رایگان به باشگاه آویژه
و پادکست های طاهره سادات بدری ثبت نام کنید.

باشگاه آویژه فقط برای کاربران سایت و در منوی سایت قابل مشاهده خواهد بود

سوالی دارید در خدمتیم؟