مشاوره و روان درمانی برای افراد، زوج ها و خانواده ها

عوارض داروهای کنترل اختلال دوقطبی در بارداری | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

عوارض داروهای کنترل اختلال دوقطبی در بارداری

عوارض داروهای کنترل اختلال دوقطبی در بارداری

برخی از زنان باردار، با وجود این که به مصرف داروهای دوقطبی ادامه می دهند، نوزادان سالمی به دنیا می آورند. اما مصرف چند داروی دوقطبی، خطر بروز نقص مادرزادی را در سه ماهه اول بارداری، افزایش می دهند. در این مطلب از سایت موسسه روان سلام، روان درمانی کوتاه مدت در تهران بیشتر راجع به عوارض داروهای کنترل اختلال دوقطبی در بارداری می خوانید. این عوارض، عبارت اند از:

  • نقایص قلبی
  • نقص لوله عصبی
  • تاخیر رشد یا مشکلات عصبی رفتاری

با این حال، باید این خطرات را در مقابل خطرات اختلال دوقطبی درمان نشده، بسنجید. به عنوان مثال، افسردگی درمان نشده در برخی از مطالعات، با وزن کم هنگام تولد یا اثرات منفی احتمالی بر رشد ساختارهای مغز در نوزاد، مرتبط بوده است. همچنین، علائم خلقی، می توانند منجر به بروز رفتارهایی، مانند موارد زیر شوند که می توانند به جنین آسیب برسانند:

  • تغذیه نامناسب
  • افزایش مصرف الکل یا دخانیات
  • استرس و مشکل در دلبستگی به نوزاد
  • مراقبت های دوران بارداری ضعیف و بی کیفیت

توقف موقت مصرف برخی داروها

پزشک شما ممکن است توقف مصرف برخی از داروها را توصیه کند. اما احتمالا به مصرف برخی دیگر ادامه دهید. زیرا برای برخی از زنان، خطرات سلامت روانی مربوط به قطع یک دارو، بیشتر از خطرات احتمالی (یا ناشناخته)، ادامه مصرف آن است.

روانپزشکان متخصص در زمینه سلامت زنان، اغلب توصیه می کنند که مصرف برخی از داروهای روانپزشکی را در دوران بارداری، همراه با آزمایشات منظم برای بررسی سلامت کودک خود ادامه دهید. اما هر کاری که می خواهید انجام دهید، بدون مشورت با پزشک خود، هرگز مصرف داروها را قطع نکنید.

همچنین، باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر‌ بارداری شما برنامه ریزی نشده بود، قطع ناگهانی داروها ممکن است ضرر بیشتری نسبت به فایده آن، داشته باشد.

داروهای تثبیت خلق و خو

مصرف چند داروی تثبیت کننده خلق و خوی، می تواند خطرات بیشتری نسبت به مصرف یک دارو داشته باشد. به دلیل وجود خطر نادر یک نوع خاص از نقص قلبی، گاهی اوقات، مصرف لیتیوم در طول سه ماه اول بارداری، توصیه نمی شود. مگر اینکه مزایای آن به وضوح بیشتر از خطرات ناشی از مصرف آن، باشد.

لیتیوم، ممکن است انتخاب مطمئن تری نسبت به برخی داروهای ضد تشنج باشد. هنگامی که مصرف لیتیوم پس از زایمان ادامه یابد، می تواند میزان عود را از 50٪ به 10٪ کاهش دهد.

بررسی مداوم سطح لیتیوم

برای کاهش خطرات مصرف داروی لیتیوم برای شما و فرزند تان، می توانید نکات زیر را مد نظر قرار بدهید:
مقدار زیادی آب بنوشید و مصرف میزان متعادل نمک را فراموش نکنید تا از سمیت لیتیوم، پیشگیری کنید.
اگر هنگام مصرف لیتیوم، در دوران شیردهی قرار دارید، مطمئن شوید که پزشک اطفال، سطح لیتیوم، هورمون تیروئید و عملکرد کلیه نوزاد را پس از زایمان، در سن 4-6 هفتگی و سپس هر 8-12 هفته یکبار بررسی کند.

بروز نقایص مادرزادی

مصرف هر دو داروی والپروات (Depakote) و کاربامازپین (تگرتول) در سه ماهه اول بارداری، ممکن است منجر به بروز نقایص مادرزادی، مانند نقص لوله عصبی شوند که بر شکل گیری مغز و نخاع جنین، تأثیر می گذارد (به همین علت، مصرف ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری، از جمله موارد ضروری است).

در سه ماهه نخست دارو مصرف نشود

اکثر متخصصان می گویند که این موضوع، ایده خوبی است که حداقل در سه ماهه اول بارداری، از مصرف این داروها، خودداری شود . ممکن است لازم باشد از داروی دیگری استفاده کنید. اطلاعات کمتری در مورد ایمنی داروهای ضد تشنج جدید، وجود دارد. با این حال، لاموتریژین (Lamictal) ممکن است یک جایگزین مفید در مورد برخی از زنان باشد.

مصرف داروهای ضد روان پریشی در دوران بارداری

داروهای ضد روان پریشی را می توان در درمان حاد شیدایی، بخصوص برای مدیریت هذیان یا توهم، استفاده کرد. برخی از داروهای این خانواده نیز به درمان های خط اول استاندارد برای افسردگی حاد دوقطبی تبدیل شده اند. نمونه هایی از آنتی سایکوتیک های جدیدتر، عبارت اند از:

  • لورازیدون (لاتودا)
  • اولانزاپین (زیپرکسا)
  • آریپیپرازول (Abilify)
  • زیپراسیدون (ژئودون)
  • کاریپرازین (Vraylar)
  • کوئتیاپین (Seroquel)
  • ریسپریدون (ریسپردال)
  • اولانزاپین/سامیدورفان (لیبالوی)

پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند که در دوران بارداری، داروی مصرفی تان را به یک آنتی سایکوتیک نسل قدیمی مانند هالوپریدول (Haldol) تغییر دهید. همچنین اگر مصرف یک تثبیت کننده خلق و خوی را متوقف کرده اید، اما علائم بیماری دوباره برگشته اند، ممکن است این تغییر، ایده خوبی باشد.

اطلاعات کمتری در مورد اثرات داروهای ضد افسردگی بر اختلال دوقطبی و بارداری وجود دارد. اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید، پزشکان، شما را از نزدیک، برای بررسی تغییر خلق و خوی، تحت نظر خواهند داشت. همچنین باید بدانید که مصرف این داروها، ممکن است خطر شیدایی را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید :

آشنایی با اختلال دوقطبی در بارداری

طاهره سادات بدری مدیرعامل موسسه روانشناسی آموزشی روان سلام

شبکه های مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دسترسی به رایگان به باشگاه آویژه
و پادکست های طاهره سادات بدری ثبت نام کنید.

باشگاه آویژه فقط برای کاربران سایت و در منوی سایت قابل مشاهده خواهد بود

سوالی دارید در خدمتیم؟