مشاوره و روان درمانی برای افراد، زوج ها و خانواده ها

ارتقا سلامت روان | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

ارتقا سلامت روان ، درمان وسواس و افسردگی

ارتقا سلامت روان ، درمان وسواس و افسردگی

روانکاوی برای ارتقا سلامت روان ، درمان وسواس و افسردگی موثر می باشد. بهداشت روان یا سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی است، به شکلی که فرد بتواند از تفکر و توانایی های خود استفاده کند، در جامعه عملکرد داشته باشد و نیازهای معمول زندگی روزمره را برآورده سازد. فردی که می تواند به فشارهای معمول زندگی روزمره غلبه کند و یک زندگی مستقل داشته باشد را می توان به عنوان یک فرد دارای سلامت روان معرفی کرد.

روانکاوی برای درمان وسواس

علائم اختلال وسواس فکری

تاکنون فهمیدیم که اختلال وسواس دو دسته علامت دارد: علائم ناشی از وسواس فکری و علائمی به دنبال وسواس عملی. این علائم رنج آور هستند، وقت زیادی از فرد تلف می‌کنند و ممکن است کارکرد او را کم کنند.

موضوع وسواس فکری در افراد بسیار متنوع است و با ترس همراه است. شایع‌ترین انواع آن به قرار زیر هستند:

  • ترس از آلودگی و کثیفی
  • ترس از تصادف و اقدامات خشن دیگران (مثل وسواس قفل بودن در خانه به دلیل ترس از دزدی)
  • ترس از اقدام خشن یا سوءرفتار جنسی خود (مثلاً مادری مهربان که می‌ترسد فرزند خودش را خفه کند.)
  • ترس از بی‌نظمی و قرینه نبودن اشیا و وسایل (مثلاً چینش نامنظم غذا در بشقاب)

علائم اختلال وسواس عملی

بیشتر مبتلایان به اختلال وسواس می‌دانند که این ترس و اضطراب آنها منطقی نیست و سعی می‌کنند آن را نادیده بگیرند و سرکوب کنند. گاهی هم برای رهایی موقت از آن، یک رفتار تکراری انجام می‌دهند.

وسواس عملی همین رفتاری است که دائماً تکرار می‌شود تا اضطراب ناشی از وسواس فکری کاهش پیدا کند. وسواس عملی لزوماً با ریشه‌های اضطراب ارتباط منطقی ندارد. نمونه‌هایی از وسواس عملی:

  • شستن دست یا حمام زیاد و مداوم
  • پرهیز از دست دادن با دیگران یا دست زدن به دستگیره‌ی در
  • چک کردن مداوم قفل یا اجاق گاز
  • شمردن مکرر اجسام و اشیا
  • چینش بیش از حد منظم وسایل در خانه یا محل کار
  • خوردن غذاها با ترتیب بسیار خاص
  • تکرار دعایی خاص به طور مداوم

هر کدام از ما ممکن است در لحظه‌ای احساس نیاز کنیم که قفل در را چک کنیم یا دستمان را دوباره بشوییم؛ لزوماً هر کسی این کار را کرد اختلال وسواس ندارد. کسانی که وسواس دارند وسواس فکری و عملی آنها شدیداً استرس‌زا و بیش از حد معقول است، زمان زیادی را برای رفتار وسواسی هدر می‌دهند، در خانه، محل کار یا در روابط‌شان اختلال ایجاد می‌شود و حتی ممکن است به سبب تکرار زیاد یک رفتار به خودشان آسیب بزنند.

بعید است اختلال وسواس خودبه‌خود برطرف شود. اگر آن را درمان نکنیم، ممکن است علائم آن تا سال‌ها ادامه پیدا کند. فردی که دچار وسواس است معمولاً علائم را ۵ تا ۱۰ سال تحمل می‌کند و بعد به پزشک متخصص اعصاب و روان (روانپزشک) مراجعه می‌کند. دقت کنیم که هیچ پیشگیری برای اختلال وسواس وجود ندارد.

درمان اختلال وسواس

موفق‌ترین درمان برای اختلال وسواس به کار بردن ترکیب دارودرمانی و روان‌درمانی‌ست. گاهی افسردگی یا یک بیماری دیگر علاوه بر اختلال وسواس در فرد وجود دارد و درمان آن بیماری، به کنترل وسواس بسیار کمک می‌کند. پیدا کردن درمان ایده‌آل برای هر فرد مبتلا به بیماری وسواس همیشه راحت نیست و گاهی باید چندین و چند بار به همان پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم و درمان‌های مختلف را بیازماییم تا به بهبودی دست پیدا کنیم.

تکنیک‌های روان‌درمانی متعددی برای کمک به درمان مبتلایان به وسواس وجود دارد. مهم است در مرحله نخست، بیمار آموزش لازم را درباره ماهیت وسواس و درمان‌ها دریافت کند و حمایت لازم را از خانواده، دوستان و گروه های حمایتی بگیرد.

روان کاوی برای درمان افسردگی

هنگامی که افسرده هستید، حس می‌کنید که هیچ‌وقت از زیر سایه تاریکی بیرون نخواهید رفت. با این وجود، حتی شدیدترین افسردگی‌ها نیز قابل درمان هستند. بنابراین اگر افسردگی جلوی زندگی موفق شما را گرفته است، برای کمک گرفتن عجله کنید و در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. درمان‌های روانشناختی، دارو و تغییرات در سبک زندگی برخی از راه های درمان افسردگی هستند که می‌توانند بیماری افسردگی را درمان کند

استفاده از روان‌درمانی برای درمان افسردگی

اگر هیچ دلیل بیماری برای علائم افسردگی در شما وجود ندارد، روان درمانی می‌تواند یک درمان بسیار مؤثر برای شما باشد. چیزی که از روان‌درمانی یاد می‌گیرید، به شما مهارت و بصیرتی می‌دهد تا احساس بهتری داشته باشید بتوانید جلوی بازگشت افسردگی را در خود بگیرید.

انواع مختلفی از راه های درمان افسردگی در این گروه موجود هستند. سه روش معمول‌تر آنها که در درمان افسردگی استفاده می‌شوند عبارتند از درمان رفتار شناختی، درمان میان فردی و درمان روان پویشی. در بیشتر اوقات از یک رویکرد ترکیبی استفاده می‌شود.

برخی از انواع درمان‌ها به شما تکنیک‌های عملی برای چگونگی تجدید نظر در افکار منفی و به‌کارگیری مهارت‌های رفتاری برای مبارزه با افسردگی را یاد می‌دهند. همچنین، این راه های درمان افسردگی می‌توانند به شما کمک کنند تا به ریشه افسردگی خود برسید و بفهمید که چرا چنین احساسی دارد، چه چیزی باعث افسردگی شما شده است و برای سالم ماندن چه باید بکنید.

یکی از مهم‌ترین علائم افسردگی احساس درهم شکستگی و تمرکز بر مشکلات است. راه های درمان افسردگی که در گروه مشاوره های روانشناختی قرار دارند، به شما کمک می‌کنند تا به عقب برگردید و ببینید که چه چیزی در افسردگی شما تأثیر داشته و چطور می‌توانید تغییرش دهید. صحبت با یک درمان‌گر مورد اعتماد می‌تواند بازخورد مثبتی درباره روش‌های مثبت کنترل چالش‌ها و مشکلات زندگی برای شما فراهم کند.

 

 

روانکاوی برای : حل اختلالات روانی و اختلالت جسمی

طاهره سادات بدری مدیرعامل موسسه روانشناسی آموزشی روان سلام

شبکه های مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دسترسی به رایگان به باشگاه آویژه
و پادکست های طاهره سادات بدری ثبت نام کنید.

باشگاه آویژه فقط برای کاربران سایت و در منوی سایت قابل مشاهده خواهد بود

سوالی دارید در خدمتیم؟