مشاوره و روان درمانی برای افراد، زوج ها و خانواده ها

غلبه بر اضطراب | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

غلبه بر اضطراب به شیوه راه حل محور

غلبه بر اضطراب به شیوه راه حل محور

اضطراب همه چیزهای خوب را خراب و همه چیزهای خراب را خرابتر می کند .

حسی آشنا که شاید هر روزو هر لحظه  حدود و درجات متفاوتی از آن را تجربه می‌کنیم. بعضی از افراد بیشتر تحت‌تأثیر آن هستند و برخی دیگر کمتر، ولی حضور و وجودش کاملا در زندگی این روزهای ما اجتناب‌ناپذیر است. وجود اضطراب و استرس در محل کار و تسری آن در بخش‌های دیگر زندگی کاملا شایع است.

 وقتی با یک بحران به هر شکل روبرو می‌شویم اضطراب و ترس را به ناچار تجربه می‌کنیم که البته طبیعی و بهنجار است اما در چنین شرایطی فاجعه سازی و غرق شدن در نگرانی و نشخوار فکری درباره همه چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند سودمند و مفید نیست در واقع هرچه بیشتر روی آنچه خارج از کنترل ماست تمرکز کنیم به احتمال بیشتری ناامید یا مضطرب می شویم .

 با اضطراب کرونا چه کنیم ؟

مهمترین کاری که هر کس باید در هر بحرانی چه مرتبط با کرونا باشد و چه نباشد،  انجام دهد این است که روی آنچه در کنترل شماست یعنی اینجا و اکنون تمرکز کند.

بسیار مهم است که افراد  با هم همدلی داشته باشند و ارتباطات عاطفی انسانی در دوران کرونا به هیچ عنوان نباید قطع گردد. در دوران کرونا افراد نباید خود را در وضعیت ایزوله و بدون دسترس دیگران قرار دهند. زیرا تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که افرادی که در شرایط دشوار از شبکه حمایتی مفیدی برخوردار هستند کمتر در مواقع استرس آسیب می بینند بنابراین در دوران کرونا هم صحبتی با اقوام و دوستان رانباید فراموش کرد .

اضطراب مفید در دوران کرونا موجب می‌شود پروتکل های بهداشتی را به خوبی رعایت کنیم. اما اضطراب غیرمفید باعث می‌شود ، بیش از اندازه به این موضوع فکر کنیم و همین مسئله ما را دچار درماندگی و ناتوانی می کند. تا جایی که حتی دیگر انرژی نداشته باشیم از خود مراقبت کنیم .زیرا انرژی زیادی را صرف فشارهای روانی وذهنی کرده ایم. تحقیقات بسیاری نشان می دهد کسانی که در شرایط دشوار، افرادی را دارند که با آنها درددل کنند و به طور کلی از شبکه حمایتی مفید برخوردار هستند ،کمتر در مواقع فشار روانی و استرس زا آسیب می بینند.

افراد باید سعی کنند از طریق مکالمات تلفنی و تماس تصویری با دوستان و بستگان خود در ارتباط باشند. زیرا گفت و گو کردن با دیگران باعث می شود فکر و ذهن آنها  از مسئله کرونا دور شود که در این صورت خلق و روحیه افراد تقویت می شود و حال بهتری پیدا می کنند .

 

البته باید از برقراری ارتباط با افرادی که فقط در مورد کرونا صحبت می‌کنند نیز پرهیز شود.

 

حال به خودتان نگاه کنید و ببینید واکنش شما نسبت به بحرانهای زندگی چیست؟
آیا واکنش شما به کرونا برایتان تکراری نیست؟
آیا این همان الگوی تکرار شونده شما درمقابل تهدید و خطر است؟

 


اگر اضطراب را دوست نداری تغییرش بده و اگر نمی توانی تغییرش بدهی شیوه تفکرت را نسبت به آن عوض کن .

مری انگل بریت


یکی از عواملی که باعث اضطراب در شرایط کرونا می شود بیش از حد تخمین زدن خطر این ویروس یا فاجعه سازی است .افرادی که فاجعه سازی می کنند اعتقاد دارند آنچه روی داده یا روی خواهد داد آنچنان اسفناک و غیرقابل تحمل خواهد بود که توانایی ایستادگی یا مقابله در برابر آن را نخواهند داشت. ذهن این  افراد بسیار منفی باف است ودر مورد  مشکلات و استرس هایی که می شنوند نمی توانند میزان دقیق خطر را در ذهن خودشان ثبت کنند .

مثلاً در مورد ویروس کرونا گفته شده که ۸۰ درصد از افراد  می گیرند و ۲۰ درصد به فرم های شدیدتر مبتلا می‌شوند اما در ذهن افراد ۸۰% خفیف دیده نمی‌شود و فقط روی ۲۰ درصد شدید تمرکز می‌کنند. حتی در موارد شدیدتر ویروس کرونا را مساوی با مرگ می دانند .طبیعی است که در این شرایط فرد احساس درماندگی می‌کند و احساس می‌کند همه چیز از کنترل خارج شده و دیگر هیچ کاری از دستش بر نمی‌آید. اضطراب شدید و علائم جسمی اش را تجربه می‌کند و بدین ترتیب سیستم ایمنی اش را که نقش اصلی در برابر این ویروس دارد فلج می کند.

 در مقابل این افراد کسانی هم هستند که کلاً مشکل را انکار می‌کنند .

احساس می‌کنند خیلی قوی هستند و این اتفاق برای هر کسی می‌تواند بیفتد غیر از آنها. یک جور احساس ابرقهرمان بودن دارند. خود خفن پنداری در این افراد بسیار زیاد دیده می شود .این افراد مشکل را دست کم می‌گیرند. توصیه های ایمنی و بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. و حتی گاهی بر خلاف آن رفتار می‌کنند. و این مدلی خودشان و البته اطرافیانشان را در برابر ریسک ابتلاء قرار می دهند.

 شما و اطرافیان‌تان جزو کدام دسته هستید؟

 واقعیت این است که ما کنترل بسیار بیشتری روی رفتارهایمان داریم تا روی افکار و احساسات مان. پس هدف شماره یک این است که کنترل رفتار هایمان را همین الان و همین جا به عهده بگیریم، تا موثرتر به بحران کرونای کنونی پاسخ دهیم.

دقت کنید  وقتی توفان بزرگی به پا می شود قایق و کشتی های بندر لنگر می‌اندازند. چون اگر چنین نکنند به داخل دریای طوفانی کشیده شده و غرق می‌شوند. البته لنگر انداختن باعث می‌شود طوفان فروکش کند. یعنی لنگرها آب و هوا را کنترل نمی‌کنند. اما لنگر انداختن باعث محکم و استوار ماندن کشتی در بندر تا زمان فروکش کردن طوفان می شود .به طرز مشابهی ما نیز در موقعیت های بحرانی توفان های هیجانی را تجربه می‌کنیم. برای جلوگیری از غرق شدن در افکار و احساسات دردناک که کاری نمی‌توانیم برایشان انجام بدهیم ،می‌توانیم لنگر بیاندازیم

گام‌های لنگر انداختن:

تصویر کردن افکار و احساساتتان به آرامی و مهربانی

آنچه در درون شما می گذرد را تسخیر کنید. افکار، احساسات و هیجانات، خاطرات و حس های بدنی و هر آنچه در دنیای درونی تان جریان دارد. را مشاهده کنید. و در حالی که به  تست کردن افکار و احساسات خود ادامه می دهید ،به بدن تان توجه کنید .می توانید برای انجام بهتر این حرکت از تمرینات ذهن آگاهی استفاده کنید .با انجام دادن چنین کارهایی با این که نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید ،اما می‌توانید تا حد ممکن روی اقدامات بدنی تان کنترل پیدا کنید .

غلبه بر اضطراب | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

چقدر مراقب سلامت روان خود هستید ؟

اینروزهاکه همه به خاطر حضور بیماری منحوس کرونا ناراحتیم، باید مراقب باشیم که مبادا ناراحتی هایمان منجر به بیماری افسردگی و یا وسواس شود .مراقبت کنیم به خاطر اضطراب و وحشت از مرگ زودتر از این که بمیریم ،نمیریم . اینروزها باید مراقب سلامت روان خودمان و دیگران هم باشیم .

اضطراب و ترس هایمان را روی دیگران سرفه نکنیم

اگر به‌دنبال رهایی از اضطراب هستید، باید شیوه‌ی ادراک خود را تغییر بدهید. به‌عبارت دیگر مدیریت شرایط بد و وضعیت‌های استرس‌زا بسیار مهم است. باید به‌خاطر داشته باشید که شیوه‌ی نگاه و درکتان از وضعیت‌های مختلف بسیار حیاتی است.  پس اگر در نظر دارید که با تمام وجود در برابر اضطراب بایستید، باید مهارت بیاموزید

در بسته آموزشی نردبان شهامت شما 11 تکنیک بسیار عالی و کاربردی را  می آموزید.  و به وسیله تکرار و تمرین این تکنیک ها می توانید بر اضطراب خود غلبه کرده و شهامت اساسی را بیاموزید .

برای تهیه این بسته آموزشی به لینک زیر مراجعه کنید .

دریافت دوره غیرحضوری غلبه بر اضطراب به شیوه راه حل محور

 


اگر نمی‌توانی پرواز کنی، بدو، اگر نمی‌توانی بدوی راه برو، اگر نمی‌توانی راه بروی سینه‌خیز برو، اما هر چه می‌کنی، رو به جلو در حرکت باش.

– مارتین لوتر کینگ


به کدام موضوع علاقه‌مندید ؟

در هر یک از بخش‌های زیر شما را با به روز ترین مقالات، محصولات، کارگاه‌ها و کتاب‌های آموزشی انگیزشی متناسب با موضوع مورد علاقه شما آشنا خواهیم کرد.

  • بخش کودک و نوجوان
  • توانمند سازی زنان
  • عزت نفس
  • اعتماد به نفس روانکاوی
  • اضطراب
  • مهارتهای فردی
  • زناشویی

 

طاهره سادات بدری مدیرعامل موسسه روانشناسی آموزشی روان سلام

شبکه های مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دسترسی به رایگان به باشگاه آویژه
و پادکست های طاهره سادات بدری ثبت نام کنید.

باشگاه آویژه فقط برای کاربران سایت و در منوی سایت قابل مشاهده خواهد بود

سوالی دارید در خدمتیم؟