مشاوره و روان درمانی برای افراد، زوج ها و خانواده ها

روش کمک به فرد دچار افسردگی | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

روش کمک به فرد دچار افسردگی

بررسی روش کمک به فرد دچار افسردگی

افسردگی نوعی اختلال جدی اما قابل درمان است که میلیون ها نفر، اعم از پیر و جوان از همه اقشار را درگیر خود می کند. این اختلال زندگی روزمره را از حالت عادی خارج می‌کند. باعث درد و رنج زیادی می شود و نه تنها به افراد مبتلا، بلکه به همه اطرافیان آن‌ها نیز آسیب می رساند. اگر شخصی که دوستش دارید افسرده باشد، ممکن است احساسات دشواری از قبیل درماندگی، ناامیدی، عصبانیت، ترس، احساس گناه و اندوه را تجربه کند. همه این احساسات طبیعی هستند. کنار آمدن با افسردگی دوست یا یکی از اعضای خانواده کار ساده ای نیست. اما در این میان اگر از سلامتی خودتان نیز غافل شوید، می تواند طاقت فرسا شود.

همان طور که در ابتدا نیز گفته شد، همراهی و پشتیبانی شما می تواند برای بهبودی عزیزی که دچار افسردگی شده است، بسیار مهم باشد. می‌توانید به آنها کمک کنید تا با علائم افسردگی کنار بیایند، بر افکار منفی غلبه کنند و انرژی و خوش بینی و حس لذت بردن از زندگی خود را دوباره بازیابند. رای این منظور بهتر است کار خود را با یادگیری در مورد افسردگی و بهترین نحوه گفتگو در مورد آن با دوست یا یکی از اعضای خانواده خود شروع کنید. اما وقتی که دست به کار شدید، مراقبت از سلامت عاطفی خود را فراموش نکنید. زیرا برای حمایت کامل از عزیزتان به آن نیاز خواهید داشت.

درک فردی که دچار افسردگی شده است!

افسردگی یک بیماری جدی است. جدی بودن افسردگی را دست کم نگیرید. افسردگی انرژی، خوش بینی و انگیزه فرد را تخلیه می کند. عزیز افسرده شما نمی تواند فقط با قدرت اراده “از این حالت خارج شود”. بنابراین علاوه بر حمایت به جلسات مشاوره نیز نیاز خواهد داشت. علائم افسردگی شخصی نیستند. افسردگی ارتباط فرد را در سطح عاطفی عمیق با هر کسی، حتی افرادی که بیشتر از همه دوستشان دارند را نیز دشوار می کند.

افراد افسرده همچنین حرف هایی می زنند که موجب رنجش دیگران می‌­شود یا ناگهان عصبانی می­‌شوند. به یاد داشته باشید که این گفته ها در مورد افسردگی است، نه عزیزتان! بنابراین سعی کنید از آن‌ها برداشت شخصی نکنید. همچنین توجه داشته باشید که پنهان کردن مشکل باعث برطرف شدن آن نمی شود. اگر بخواهید بهانه گیری کنید، مشکل را بپوشانید یا در مورد یک دوست یا یکی از اعضای خانواده که افسرده است دروغ بگویید، به حل شدن مشکل کمکی نمی کند. در واقع کار این ممکن است فرد افسرده را از درمان باز دارد.

مقالات مرتبط : علل و علائم اسکیزوفرنی

فرد مورد نظر تنبل یا بی انگیزه نیست. هنگامی که از افسردگی رنج می برید، تنها فکر کردن در مورد انجام کارهایی که ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید نیز به اندازه عمل کردن به آنها طاقت فرسا یا غیرممکن به نظر می رسد. بنابراین هنگامی که فرد دچار افسردگی را تشویق می کنید تا اولین قدم های کوچک برای بهبودی را بردارد، لازم است که صبور باشید.

شما نمی توانید افسردگی شخص دیگری را ” برطرف” کنید. با این وجود که از صمیم قلب می­‌خواهید، اما نمی توانید کسی را از افسردگی نجات دهید و یا اینکه این مشکل را برای او برطرف کنید. شما مقصر افسردگی یا مسئول خوشبختی زندگی فرد عزیزتان نیستید. با وجود این که می توانید عشق و حمایت را برای وی فراهم کنید، در نهایت بهبودی در دست خود شخص افسرده است.

شناخت علائم افسردگی

اغلب اولین خط دفاعی در مبارزه با افسردگی، خانواده و دوستان هستند. به همین دلیل درک علائم و نشانه های افسردگی مهم است. ممکن است قبل از بروز این مشکل در یکی از عزیزان افسرده متوجه آن شوید و تأثیر و نگرانی شما می تواند او را برای گرفتن کمک ترغیب کند. در ادامه برخی از علائم نگران کننده فردی که دچار افسردگی است را با هم مرور می‌کنیم:

به نظر می رسد که دیگر به چیزی اهمیت نمی دهد.

  • علاقه خود را به کار، رابطه جنسی، سرگرمی و سایر فعالیت‌های لذت بخش از دست داده است. از ارتباط با دوستان، خانواده و سایر فعالیت‌های
  • اجتماعی خود کناره گیری کرده است.
  • دیدگاه تلخ یا منفی نسبت به زندگی را بیان می کند.
  • غالباً غمگین، تحریک پذیر، زودرنج، انتقادی یا بدخلق است. درباره احساس “درماندگی” یا “ناامیدی” صحبت می کند.
  • غالباً از دردهایی مانند سردرد، مشکلات معده و کمردرد شکایت دارد.
  • یا مدام از احساس خستگی و بی حالی شکایت می‌کند.
  • کمتر یا بیش‌تر از حد معمول می خوابد.
  • بلاتکلیف، فراموشکار، بی نظم و “سر به هوا” شده است.
  • بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا می خورد.
  • اخیراً وزن او افزایش یا کاهش چشمگیری یافته است.
  • الکل مصرف می‌­کند یا از داروهایی مانند داروهای خواب آور و مسکن، بیش از حد استفاده می‌­کند.

چگونه با کسی در مورد افسردگی صحبت کنیم؟

بعضی اوقات دشوار است که بدانید وقتی با کسی در مورد افسردگی صحبت می کنید چه چیزی باید بگویید. ممکن است ترس داشته باشید که اگر نگرانی های خود را مطرح کنید فرد عصبانی شود، احساس توهین کند یا نگرانی های شما را نادیده بگیرد. ممکن است مطمئن نباشید که چه سوالاتی را باید بپرسید یا چگونه می توانید از او حمایت کنید.

اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، پیشنهادات زیر می‌­تواند به شما کمک کند. اما به یاد داشته باشید که یک شنونده دلسوز بودن بسیار مهم‌تر از نصیحت کردن است. لازم نیست سعی کنید رفتار دوست یا عضو خانواده خود را اصلاح کنید. شما فقط باید شنونده خوبی باشید. غالباً، عمل ساده گفتگوی رو در رو می تواند کمک بزرگی به کسی کند که از افسردگی رنج می برد. فرد افسرده را تشویق کنید تا درباره احساسات خود صحبت کند و مایل باشید بدون قضاوت به او گوش دهید.

انتظار نداشته باشید که یک مکالمه به منزله پایان افسردگی باشد. افراد افسرده تمایل به کناره گیری از دیگران دارند و خود را منزوی می کنند. شاید لازم باشد نگرانی و تمایل خود را برای گوش دادن بارها و بارها ابراز کنید. ملایم و در عین حال پیگیر باشید. در صورت نیاز نیز از راهنمایی‌های مشاور بهره بگیرید.

روش کمک به فرد دچار افسردگی | روان درمانی کوتاه مدت در تهران

راه های شروع مکالمه

برای شروع مکالمه با فردی که دچار افسردگی شده است، بهتر است از این جملات استفاده کنید:

  • من اخیراً در مورد تو احساس نگرانی می­‌کنم.
  • اخیراً، من متوجه برخی تغییرات در رفتارت شده ام و می‌خواهم بدانم وضعیت روحی تو چطور است؟
  • می خواستم حالت را بپرسم. زیرا اخیراً احساس می‌­کنم ناراحت به نظر می رسی!

سوالاتی که می توانید بپرسید

  • چه زمانی این احساس شروع شد؟
  • آیا اتفاقی افتاده است که باعث شروع این احساس شده است؟
  • در حال حاضر چگونه می توانم به بهترین شکل از تو حمایت کنم؟
  • آیا به کمک گرفتن از کسی فکر کرده ای؟

به یاد داشته باشید، حمایت کردن شامل تشویق و امید دادن است. غالباً، اینکه با فرد به زبانی مکالمه کنید که برایش قابل درک باشد و بتواند در یک حالت افسردگی روحی پاسخ دهد، بسیار مهم است.

نکاتی برای صحبت کردن در مورد افسردگی

آنچه که می توانید بگویید و به شما کمک می کند:

  • تو تنها نیستی. من در این مدت در شرایط سخت کنارت هستم.
  • ممکن است در حال حاضر باور کردنش دشوار باشد، اما این حس تو تغییر خواهد کرد.
  • لطفاً به من بگو که اکنون برای کمک به تو چه کاری می توانم انجام دهم.
  • حتی اگر من قادر به درک دقیق احساست نباشم، به تو اهمیت می دهم و می خواهم کمک کنم.
  • تو برای من مهم هستی. زندگی تو برای من مهم است.
  • وقتی می خواهی تسلیم شوی، به خودت بگو که فقط یک روز، یک ساعت یا یک دقیقه بیشتر، ادامه خواهی داد.

آنچه که باید از گفتنش خودداری کنید:

  • این فقط چیزی است که در ذهن توست.
  • همه اوقات سختی را پشت سر می گذارند.
  • سعی کن به نیمه پر لیوان نگاه کنی.
  • چرا وقتی این همه چیز برای زندگی کردن وجود دارد می خواهی بمیری؟
  • من نمی توانم در مورد وضعیت تو کاری انجام دهم.
  • فقط از این حالت بیرون بیا.
  • باید حالت بهتر شده باشد.

خطر خودکشی در افراد دچار افسردگی واقعی است!

شاید سخت باشد که باور کنید فردی که می شناسید و دوستش دارید، به مسئله ای مثل خودکشی فکر کند. اما ممکن است یک فرد افسرده چاره دیگری نداشته باشد. افسردگی قدرت قضاوت درست را از بین می برد و تفکر را تحریف می کند و باعث می شود یک فرد عادی به صورت کاملا منطقی باور کند که مرگ تنها راه پایان دادن به دردی است که آن را احساس می کند.

از آنجا که خودکشی در هنگام افسردگی یک خطر واقعی است، دانستن علائم هشدار دهنده بسیار مهم است:

  • صحبت در مورد خودکشی، مردن یا آسیب رساندن به خود یا به عبارتی تمایل به مرگ.
  • ابراز احساس ناامیدی یا نفرت از خود
  • اقدام به کارهای خطرناک یا خودزنی
  • نظم بخشیدن به امور و خداحافظی
  • جستجوی قرص، سلاح یا سایر اشیاء کشنده
  • احساس آرامش ناگهانی پس از افسردگی

اگر فکر می کنید یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما ممکن است خودکشی کند، منتظر نمانید. در مورد نگرانی های خود با آنها صحبت کنید. بسیاری از افراد از صحبت کردن درباره این موضوع احساس ناراحتی می کنند، اما گفتگو یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای شخصی که به فکر خودکشی است انجام دهید.

تشویق شخص دچار افسردگی برای کمک گرفتن

علی‌رغم اینکه نمی توانید بهبودی شخص دیگری را از افسردگی کنترل کنید، اما می توانید با تشویق فرد افسرده برای کمک گرفتن، به او کمک کنید. تشویق یک فرد افسرده برای درمان می تواند دشوار باشد. افسردگی باعث کاهش انرژی و انگیزه می شود. بنابراین حتی اقدام به گرفتن وقت ملاقات یا یافتن یک پزشک نیز می تواند برای فرد مورد علاقه شما دلهره آور باشد.

افسردگی همچنین شامل تفکرات منفی است. فرد افسرده ممکن است معتقد باشد که اوضاع ناامیدکننده و درمان بی معنی است. به دلیل این موانع، متقاعد کردن عزیز خود به پذیرفتن مسئله و کمک به او برای دیدن این مسئله گام اساسی در بهبود افسردگی به شمار می­‌رود.

حمایت از درمان افراد دچار افسردگی

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای کمک به یک دوست یا بستگان مبتلا به افسردگی انجام دهید، محبت و حمایت بی قید و شرط خود در تمام مراحل درمان است. این امر شامل دلسوزی و صبوری است، که در هنگام برخورد با برخوردهای منفی، خصومت و بدخلقی که با افسردگی همراه است، اصلا آسان نیست.

هر کمکی که شخص نیاز دارد به او ارائه دهید

به فرد دچار افسردگی کمک کنید تا با پزشک ملاقات کنند و همواره به این جلسات پایبند باشند. در مورد گزینه های درمانی تحقیق کنند و در مورد هر درمانی که تجویز می شود طبق برنامه خود پیش بروند. انتظارات واقع بینانه داشته باشید. تماشای کشمکش یک دوست افسرده یا یکی از اعضای خانواده شما ممکن است ناامیدکننده باشد، به خصوص اگر روند پیشرفت کُند یا متوقف شود. داشتن صبر مهم است. حتی با روش های درمانی بهینه، بهبودی از افسردگی یک شبه اتفاق نمی افتد.

با مثال پیش بروید

فرد را به داشتن یک سبک زندگی سالم و تقویت کننده روحیه ترغیب کنید. او را تشوویق کنید دیدگاه مثبتی داشته باشد، بهتر غذا بخورد، از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کند، ورزش کند و برای حمایت به دیگران تکیه کند. او را تشویق به فعالیت کنید. عزیز خود را دعوت کنید تا در فعالیت های نشاط آور مانند تماشای یک فیلم خنده دار یا صرف شام در رستوران مورد علاقه اش به شما ملحق شود. خصوصا ورزش بسیار مفید است. بنابراین سعی کنید عزیز افسرده خود را به حرکت درآورید. پیاده روی با هم یکی از ساده ترین گزینه هاست.

با ملایمت و عشق مداوم رفتار کنید

دلسرد نشوید و از درخواست کردن دست نکشید. در صورت امکان همکاری و مشارکت کنید. مدیریت وظایف به ظاهر کوچک می تواند برای فردی که دچار افسردگی است بسیار سخت باشد. پیشنهاد دهید که به او در انجام مسئولیت ها یا کارهای خانه کمک کنید، اما فقط کارهایی را که می توانید انجام دهید بدون اینکه خودتان خسته شوید!

مراقبت از خودتان را فراموش نکنید!

همواره یک انگیزه طبیعی وجود دارد که می خواهد مشکلات افرادی را که برایمان مهم هستند را برطرف کند. اما شما نمی توانید افسردگی شخص دیگری را کنترل کنید. با این حال، می توانید میزان مراقبت از خود را کنترل کنید. سلامتی شما نیز به همان اندازه که درمان برای فرد افسرده مهم است اهمیت دارد. بنابراین سلامتی خود را در اولویت قرار دهید.

توصیه های مهمانداران هواپیمایی را بخاطر بسپارید!

قبل از اینکه به دیگران کمک کنید، ماسک اکسیژن خود را بزنید. به عبارت دیگر، قبل از اینکه بخواهید به شخصی که افسرده است کمک کنید، اطمینان حاصل کنید که وضعیت سلامت خودتان مطلوب است. اگر تحت فشار در تلاش برای کمک به فرد دیگری خودتان را از بین ببرید، به دوست یا عضو خانواده خود هیچ فایده ای نخواهید رساند. وقتی نیازهای خودتان برطرف شود، انرژی لازم را برای کمک کردن خواهید داشت.

به خاطر خودتان صحبت کنید

هنگامی که فرد افسرده زندگی شما را دچار تنش و ناراحتی می کند، ممکن است در صحبت کردن با او تردید کنید. با این حال، در واقع ارتباط صادقانه در طولانی مدت به رابطه شما کمک خواهد کرد. اگر در سکوت رنج می برید و اجازه می دهید کینه ایجاد شود، عزیز شما منشا این احساسات منفی را در خود می بیند و احساس بدتری هم می کند. به آرامی در مورد احساس خود صحبت کنید قبل از اینکه احساسات فروپاشیده برقراری ارتباط را بسیار سخت کند.

حد و مرز تعیین کنید

مطمئناً شما می خواهید کمک کنید، اما فقط کارهای زیادی می توانید انجام دهید. اگر اجازه دهید زندگی شما تحت تأثیر افسردگی فرد مورد علاقه تان تحت کنترل قرار گیرد، سلامت خود شما آسیب می بیند. شما نمی توانید به صورت شبانه روزی پرستاری کنید و همزمان هم هزینه جلسات روانشناختی را بپردازید. برای جلوگیری از فرسودگی و انباشت کینه، محدودیت های مشخصی راجع به تمایلات خود و توانایی انجام آنها تعیین کنید. شما درمانگر عزیز خود نیستید، پس این مسئولیت را بر عهده نگیرید.

با زندگی خود همراه باشید

اگرچه هنگام مراقبت از دوست یا بستگان خودتان ممکن است بروز تغییراتی در برنامه روزانه شما اجتناب ناپذیر باشد، اما تمام تلاش خود را برای ادامه قرارهای ملاقات و برنامه ریزی با دوستان خود انجام دهید. اگر عزیز افسرده شما قادر به مسافرت یا شرکت در جمع های مورد نظر شما نیست، در عوض از یک دوست بخواهید به شما ملحق شود.

 

مقالات مرتبط :

علل و علائم اسکیزوفرنی

 

طاهره سادات بدری مدیرعامل موسسه روانشناسی آموزشی روان سلام

شبکه های مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دسترسی به رایگان به باشگاه آویژه
و پادکست های طاهره سادات بدری ثبت نام کنید.

باشگاه آویژه فقط برای کاربران سایت و در منوی سایت قابل مشاهده خواهد بود

سوالی دارید در خدمتیم؟